Novinky

19 Mar, 2012

Marián Čekovský jazdí na Subaru WRX STI

Čerstvý držiteľ ocenenia OTO 2011 jazdí na 

Subaru WRX STI Hudobník a šoumen Čekovský vníma Subaru ako orchester, nadšene plniaci jeho pokyny 

Subaru mi dalo mimoriadny pocit slobody, hovorí multitalent „Čeky“


    Hudobník a šoumen Marián Čekovský, čerstvý držiteľ ocenenia OTO v kategórii najlepší spevák, jazdí na novom Subaru WRX STI. Keď ho počas generálky na odovzdávanie ocenení na parkovisku pred novým Slovenským národným divadlom naštartoval a párkrát sa pohral s plynom, sýty hrdelný zvuk motora vytiahol z útrob najväčšieho slovenského stánku kultúry zástup jeho kolegov aj členov televízneho štábu.

    „Čo to máš? Na tomto jazdíš?“ pýtali sa. „To je Subaru STI trojvalec benzín diesel kabriolet,“ nezaprel v sebe Čeky šoumena a ešte intenzívnejšie vyhnal motor do otáčok. Rev prepĺňaného boxera nenechal nikoho na pochybách, že nejde o žiadny poddimenzovaný trojvalec, ale plnokrvného športového dravca.

    Emócie potrebuje Marián Čekovský k životu. Tristokoňové Subaru STI nenechal osamotene stáť na betónovej ploche ani počas hektickej prípravy na ceremoniál, ktorý v priamom televíznom prenose moderoval a zároveň si na ňom prevzal zlatú sošku pre najlepšieho speváka. Aj STI podľa neho funguje v priamom prenose, pričom pocity za volantom prirovnal k dirigovaniu orchestra: „Tak, ako si dirigent vychutnáva orchester, cíti každý tón a každý jeho pohyb, ale zároveň ho musí riadiť, rovnako sa človek cíti v Subaru. Všetky pohyby pri riadení sú vyplnené v sekunde, žiadne čakanie, žiaden delay, všetko funguje v priamom prenose a čase, tu a teraz, presne tak ako hudba.“

    Subaru dalo duchovnému otcovi kultovej postavičky Pištu Lakatoša mimoriadny pocit slobody. „Nie je len na presun z bodu A do bodu B, je to auto na pôžitok. Mne osobne dalo veľmi veľký pocit slobody pri riadení. Jeho zvuk ma veľmi inšpiruje, má nádherné tóny. Jeho prioritou na ceste nie je odstrašiť, ale minúť všetky nástrahy, nie je dôležité na ňom pretekať, ale vychutnať si jeho úžasnú dynamiku. Veľmi mi imponuje moderné prevedenie vnútorných prvkov. Už nepôsobí ako čisto športové náčinie – aj interiérom sa podobá koncertnému nástroju.“

    Talentovaný hudobník je aj veľkým obdivovateľom áut. Vo svojej garáži parkuje starý Mini Cooper či pôvodný Fiat 500, no vždy sníval o športovom vozidle. Zo Subaru WRX STI je nadšený: „Je to športová štvorkolka, ktorá nemá obdobu. Koncepčne ľahký stroj, ako sonáta, taká hravá skladba, ako keby sme sa bavili o Mozartovi. Subaru je auto pre tých, ktorí majú myšlienku a vedia, čo s tou silou. Veľmi rýchlo zistíš, že sa vždy správa len tak, ako sa správaš ty.“

    Mariána Čekovského Subaru WRX STI tak inšpirovalo, že o ňom napísal samostatnú „Symfóniu pre náročných“ – viď nižšie.

WRX STI?! Symfónia pre náročných!

     

GENIÁLNE PLAYSTATION NAŽIVO

    Jej zvuk ti doslova lezie pod kožu. Adrenalín cítiš v celom tele, potia sa ti ruky, si tu a teraz- žiješ naplno. Jazda sa stáva zážitkom. Nepremiestňuješ sa z bodu A do bodu B, ale stávaš sa hráčom, ktorý sa hrá s realitou. Subaru WRX STI je sofistikovaná hračka, geniálne playstation naživo. Pretože táto hračka ťa môže zabiť, má totiž ďaleko viac sily ako ty. Stávaš sa pozorným pilotom a prestaneš byť nafúknutým frajerom, máš v rukách energiu, ktorú rešpektuješ. Ovládaš, diriguješ symfonický orchester. Bežné auto je ako počúvať hudbu z iPodu, ale táto „mašina“ je nadupaný symfonický orchester naživo. Má vyhranený charakter, ktorý nezbadáš na prvý pohľad.

    Práve preto je Subaru sofistikovaná hračka pre náročných. Je ako elegantná žena s pekným zadkom a peknými prsiami. Neukazuje všetko naraz, má spôsob, ktorým ťa dostane tak, že nechceš žiadnu inú, ak si pozorný, bude tvojím partnerom, ak urobíš chybu, fatálne ťa pošle niekam a môže to byť navždy. Počas jazdy držíš volant tak pevne, až sa ti vedomie intenzívne zmení natoľko, že farby sú farebnejšie, vône voňavejšie a krajina okolo iná ako sto ráz predtým. Si súčasťou cesty a všetko vnímaš pozorne – naraz – pretože ti to dovolí adrenalín.

BOXER MÁ ZVUK BUBNOVÉHO SÓLA (POZOR NA FORTE!)

    WRX STI sa podobá koncertnému nástroju, aj dynamickej skladbe, ktorá má tri časti. Na začiatku sa rýchlo rozbieha. Má úžasnú dynamiku, treba dať pozor na to, aby sa človek nenechal uniesť rýchlosťou, respektíve oklamať vizuálom zvonku, keď sa ti zdá, že to auto nejde rýchlo. Samotný motor znie ako bubenícke sólo. Počuješ rytmy s protirytmami. Vytvárajú jeden úžasný celok. Boxer má piesty, ktoré idú proti sebe, to vytvára zvuk, podobný bubnovému sólu.

    Pri takýchto rýchlych autách musíš mať chladnú hlavu. Musíš vedieť čo chceš a prečo to tak chceš a aký to má zmysel. Jazdíš rýchlo, nie preto, že sa ponáhľaš.  Jazdíš pôžitkársky a vychutnáš si ho len vtedy, ak sa nesplašíš. Všetky vlastnosti Subaru WRX STI sú komfortne prepracované, vrátane ovládania diferenciálu a podvozku, ktoré sú po pravej ruke veľmi pohodlne umiestnené do palubnej dosky, tá sa rozlieva až do zadnej časti. Ručná brzda je tesne poruke, čo je v športiaku viac ako dôležité, pretože pilot ju uchopí okamžite. Diferenciálové prepínače mi pripomínajú, ako keď dirigent udáva, čo sa bude hrať – viac forte, viac piano, alebo piano forte. Tri režimy Sport, Sport Sharp a Intelligent sú totožné s taktom, tempom v muzike. Chcem vypichnúť Sport Sharp – je výhodný pri rýchlostiach 4, 5, 6 a pri predbiehaní. Intelligent zaradím pri dlhšej trase, keď nechcem, aby sa spotreba radikálne zvýšila. Režim Super Sport je o jazde s rozumom, najvyššia sebakontrola a ovládanie, lebo vtedy sa auto môže zmeniť na príšeru, na veľmi forte orchester, kde hrajú všetky nástroje naplno.

BRZDY- PLYNULÉ ZOVRETIE S VEĽKOU SILOU

    Je to športová štvorkolka, ktorá nemá obdobu. Koncepčne ľahký stroj, ako sonáta, taká hravá skladba, ako keby sme sa bavili o Mozartovi. Komponoval jednoducho znejúce skladby, ale keď sa na to pozrieš podrobne, naskytne sa ti obrovská symfónia mini momentov, kde autor rátal s tým, že tá ľahkosť sa dá docieliť len tak, že musíš mať vedomosti o tom, čo tú ľahkosť spôsobí. Subaru je auto pre tých, ktorí majú myšlienku a vedia, čo s tým, čo s tou silou. Ako využiť zrýchlenie – a nie za každých okolností. Je to silné auto, má vynikajúce brzdy, ktoré by som takisto vyzdvihol. Keď sa na to pozerám aj z ľudského hľadiska, tak všetko, čo má veľkú silu, by malo mať aj veľkú brzdu, veľkú energiu na to, ako sa zastaviť. Silné štvorpiestikové brzdy WRX  STI nerobia prudké brzdné dráhy. Je to zdanlivo nežné, ale plynulé zovretie s veľkou silou, naozaj výborné.

DÁVA TI SLOBODU ROZHODNUTIA – BUDE ROBIŤ, ČO CHCEŠ, AK TO VIEŠ

    Na pohľad pôsobí civilne, ako bežné japonské auto, ale pri bližšej detekcii zistíš, že má rozšírené predné aj zadné nárazníky, ako krásna žena… Modrá farba zvýrazňuje športový charakter . Je to nebezpečná hračka. Bude robiť, čo chceš, ale musíš vedieť aj vedieť, čo chceš. Dáva ti slobodu rozhodnutia. Ako sa to auto bude chovať v prípade, keď vznikne krízová situácia. Musíš ju riešiť s chladnou hlavou, len vtedy ti splní sny a prosby. V prípade, že sa už šmýkaš príliš dlho, keď si v zákrute tak hlboko, že sa ti zdá, že z nej nevyjdeš, vtedy  to auto začína mať pravú tvár. Je tvoj veľký kámoš, ale musíš vedieť, kam siahajú jeho možnosti.

    Je to až nad rámec chápania fyziky, lebo má vynikajúce vlastnosti správania sa v zákrutách a v šmyku. V zákrute vraví: pridaj a ukážem ti ďalší zázrak. Ten sa začína v jeho šmyku. To auto sa vie zachovať vždy dobre, lebo je to 4×4. Diferenciál, ktorý riadi toto auto, rozdeľuje silu motora buď 40 ku 60, alebo 50 na 50 – uzavretý diferenciál, kedy ťahajú všetky kolesá rovnako, čo je dobré najmä v zime. Tí, čo poznajú Subaru dobre, skúšajú ho hlavne v zime, pretože práve vtedy sa dobre simuluje šmyk. Zo šmyku toto auto dokáže vyťažiť najviac. Cítiš sa ako pilot stíhačky. Adrenalín cítim brnením v nohách a rukách, keď sa mi potia ruky, uberám rýchlosť. Dôležité je dýchanie, potrebuješ kyslík rovnako, ako motor na spaľovanie. To auto treba vedieť predýchať z toho dôvodu, že niektoré jeho reakcie sú také, až vám zarazí dych, prestaneš dýchať. Mám pocit, že viem, čo sa deje, viem, čo budem robiť, viem, ako sa zachová, viem, čo s tým autom momentálne je.

SPRÁVA SA LEN TAK, AKO SA SPRÁVAŠ TY

    Je to auto ktoré, si treba obľúbiť. Ak máš viac áut ako dve, tak Subaru WRX STI je autom číslo 2 = čistý pôžitok z jazdy. Nepoužívaš ho na bežné premiestnenie seba či kadečoho, ale hráš sólo, užívaš si pocit, jeden zvuk, ktorý sa nedá nahradiť žiadnym iným. Takto mi pripadá STI, ako zvuk a nástroj, ktorým chcem niečo veľmi jasne podčiarknuť. Veľmi rýchlo zistíš, že sa vždy správa len tak, ako sa správaš ty.

    PS: Vraví sa, že automobilový pretekár má mať podpísanú doživotnú zmluvu s fyzikálnymi zákonmi, pretože vedieť sa hýbať a vedieť sa hýbať na ceste so športovým autom je dosť veľký rozdiel. Keď  mám jednou vetou definovať, v čom je Subaru STI iné…poviem, že je to auto, do ktorého sa dá veľmi rýchlo zamilovať a tá láska pretrváva asi navždy…Prečo je to tak, neviem presne popísať, ale dôvodom môžu byť jeho vlastnosti aj tvary, možno aj zvuk a charakter, alebo spirit, jednoducho sa nedá prirovnať k iným autám, nedá sa poprieť ako prepracovaný celok. Je to veľká hviezda zo súhvezdia SUBARU.

    Marián Čekovský

    Subaru je najväčším svetovým výrobcom osobných automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku.

    Subaru je priekopníkom pohonu 4×4 v osobných automobiloch, v roku 1972 prinieslo na trh prvé sériové osobné vozidlo s pohonom všetkých kolies. Odvtedy predalo viac ako 10,5 milióna automobilov s pohonom 4×4. Značka patrí k špičke v motoristickom sporte, kde získala šesť titulov majstra sveta v rely. Importérom Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona, s.r.o.