Novinky

31 Okt, 2010

Slovenská premiéra: Návrat legendy! Nové Subaru WRX STI.

Verzia sedan špičkového modelu z palety vozidiel Subaru slávi svoj návrat – Subaru WRX STI. Názov „Impreza“ bol zo strategických dôvodov oddelený od pomenovania tohto modelu. Subaru WRX STI bude teraz v portfóliu značky predstavovať samostatný typový rad, a hoci sa s radom Impreza stále delí o rovnakú platformu, gény sa odlišujú ako nikdy predtým. Nový podvozok, vylepšené riadenie a špičkový výkon je v Subaru WRX STI definovaný nanovo. Čo zostalo rovnaké, sú výkonové vlastnosti. Teraz s novou siluetou – sedan je späť.


Stiahnite si technické info o WRX STI

STI. Tri písmená a legenda, ktorá sa za nimi skrýva.
Skratka preslávená v motoristickom športe sa znovuzrodila. STI – záruka vrcholových športových výkonov na najvyššej úrovni a zároveň skratka pre Subaru Tecnica International, dcérskej firmy spoločnosti Subaru, ktorá stojí za vznikom tejto legendy.

Sedan Subaru WRX STI je po takmer troch rokoch späť. Už roky je toto vozidlo tým najostrejším v ponuke automobilky Subaru. Tretiu generáciu WRX STI sa podarilo, najmä v oblastiach dynamiky, sily a výkonu ešte viac zdokonaliť. Nový sedan WRX STI je najrýchlejším modelom tohto japonského výrobcu štvorkoliek. Túto novú latku potvrdzuje aj rekordný čas na okruhu „Severnej slučky“/Nürburgringu: 07:55.

1 Dynamika z každého uhla pohľadu Subaru WRX STI. Sedan je späť.

 

1.1   EXTERIÉR

Po trojročnej absencii na trhu je verzia sedan späť. Nový štvordverový sedan Subaru WRX STI má nový, ešte dynamickejší vzhľad prednej časti.

Aj v tomto prípade zostali zachované pre WRX STI typické rozšírené blatníky. Harmonicky sa začleňujú do celkového dizajnu, podčiarkujú dojem silného športovca a poskytujú priestor veľkým 18-palcovým diskom z ľahkých zliatin s pneumatikami 245/40 R18 (vpredu aj vzadu). Vďaka týmto veľkým kolesám v antracitovom prevedení je výkon optimálne prenášaný na cestu. Ďalšími poznávacími prvkami sú napríklad predný spojler s mohutnými otvormi na prívod vzduchu, zmenená poloha predných svetiel do hmly (v závislosti od stupňa výbavy), bočné prahy, tmavá kovová mriežka chladiča a masívny zadný difúzor nad tlmičom výfuku so štyrmi koncovkami. Výfukový systém verzie sedan má nové usporiadanie, tentoraz s dvomi zadnými tlmičmi a každý s dvomi koncovkami, ktoré majú priemer 80 mm a zdôrazňujú zvuk boxera prepĺňaného turbodúchadlom.

Aerodynamické prvky na karosérii zabezpečujú ešte väčšiu prítlačnú silu pôsobiacu na obe nápravy, čo vedie k zlepšeniu jazdných vlastností pri vysokých rýchlostiach. Prepracovaný bol aj spodok vozidla s cieľom ešte viac optimalizovať aerodynamické vlastnosti vozidla.

Vzduch je do chladiča plniaceho vzduchu už tradične privádzaný cez otvor na kapote motora. Na účely odvetrávania priestoru motora slúžia štrbiny v prednom spojleri ako aj žiabre na zadnej hrane predných blatníkov.

Pre všetkých skalných fanúšikov tohto top modelu je na želanie k dispozícii veľký zadný spojler – „the wing is back“!

1.2   INTERIÉR

Športový výraz zovňajška sa odzrkadľuje aj v interiéri. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, ovládacie prvky sú prehľadné a intuitívne umiestnené. Prístrojovej doske dominujú tri veľké kruhové prístroje s červeným podsvietením, z ktorých do oka okamžite padne veľký v strede umiestnený otáčkomer s nastaviteľným indikátorom prevodového stupňa. Celý rad kontroliek informuje o prevádzkovom stave rôznych jazdných programov. Interiéru dominuje čierna farba. V závislosti od stupňa výbavy sedí vodič a spolujazdec v športových škrupinových sedadlách Recaro potiahnutých Alcantarou a kožou, poskytujúcich excelentné bočné vedenie pri razantných prejazdoch zákrut a zaručia pohodlie aj na dlhších jazdách.

Kožou potiahnutý multifunkčný volant sa dá nastaviť v oboch osiach, a tak vodič aj vďaka viacnásobne nastaviteľným športovým sedadlám rýchlo zaujme správnu polohu.

2 Technika novej generácie

Dynamika, ktorú dáva tušiť vonkajší i vnútorný vzhľad WRX STI, je potvrdená jazdným výkonom.
Subaru WRX STI nie je žiadne nekompromisné športové náčinie, ale športové vozidlo, ktoré je ľahko ovládateľné v každej jazdnej situácii. Aby bolo možné túto sústredenú turbo-silu za každých okolností udržať na ceste, okrem permanentného pohonu všetkých kolies „Symmetrical AWD“ sú v hre mnohé elektronické jazdné programy, ktoré podporujú jazdný štýl vodiča so športovými ambíciami. Ten sa tak môže spoľahnúť buď na štandardné nastavenie medzinápravového diferenciálu (Driver’s Control Center Differential, DCCD) a elektronického stabilizačného systému (Vehicle Dynamics Control, VDC), alebo ich upraviť podľa požadovaného štýlu jazdy.

WRX STI s DCCD a VDC
Pre sedan WRX STI upravili konštruktéri odstupňovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky a rozšírili vodičom individuálne nastaviteľný medzinápravový diferenciál (Driver’s Control Center Differential, DCCD) o nové funkcie. Elektronicky riadený medzinápravový diferenciál umožňuje tri rôzne automatické nastavenia:

  • Režim AUTO: elektronika automaticky prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy všetkým jazdným a cestným podmienkam. Základné rozdelenie sily je 41 : 59 (predná náprava : zadná náprava).
  • Režim AUTO+: uzávierka diferenciálu sa aktivuje pre dosiahnutie najvyššej možnej trakcie, čo prináša výhody najmä na klzkom povrchu.
  • Režim AUTO-: uzávierka diferenciálu pôsobí minimálne, čo prospieva jazdnej dynamike na suchej ceste.

Okrem toho je možné manuálne nastaviť šesť stupňov medzinápravového diferenciálu. Manuálny režim je predurčený pre športový jazdný štýl.

Ak dôjde k prekročeniu hranice priľnavosti, zasiahne elektronický systém regulácie dynamiky jazdy (Vehicle Dynamics Control, VDC), ktorý zásahmi do manažmentu motora a pribrzďovaním opäť vozidlo stabilizuje. V štandardnom nastavení „Normal“ je v činnosti ABS, systém trakčnej kontroly (TCS) a stabilizačná kontrola (SAC). Režim „Traction“ ponúka potešenie z jazdy najmä milovníkom driftovania. V tomto prípade totiž systémy TCS a SAC zasahujú len obmedzene a s oneskorením, a plný výkon motora zostane k dispozícii aj pri pretáčajúcich sa kolesách. Tretia možnosť nastavenia („Off“) spôsobí úplnú deaktiváciu systému VDC. V tomto prípade sú všetky elektronické pomôcky, s výnimkou ABS, mimo prevádzky.

Radosť z jazdy so „Subaru Intelligent Drive“ (SI-Drive)
Systém SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) je inovatívna technická „lahôdka“, ktorá vodičovi umožňuje voliť medzi tromi charakteristikami motora: od „I“ pre režim „Intelligent“, cez „S“ pre režim „Sport“ až po „S#“ ako režim „Sport Sharp“.

Režim „Intelligent“ zaručuje zníženie spotreby vďaka efektívnej kontrole krútiaceho momentu motora, pričom je možné dosiahnuť až 10 % úsporu paliva.

V režime „Sport“ je k dispozícii ideálna miera výkonu, čo umožňuje športovú jazdu za najrôznejších jazdných a cestných podmienok. Odovzdávaný výkon v tomto prípade presne korešponduje s uhlom zošliapnutia plynového pedálu.

Režim „Sport Sharp“ je navrhnutý na maximálny nárast výkonu a bezprostredné odozvy turbom prepĺňaného motora. Každá poloha plynového pedálu je okamžite a bez zaváhania odoslaná do hnacej jednotky a vodič pritom prežíva nefalšovaný zážitok z jazdy na najvyššej úrovni. Motor sa „derie“ do otáčok s ešte väčšou vervou ako v režime „Sport“.

Vodič môže kedykoľvek voliť medzi týmito tromi režimami pomocou voliča SI-Drive na stredovej konzole a v jednom a tom istom aute tak prežíva tri rozličné zážitky z jazdy.

Najvyšší brzdný výkon od značky Brembo

Závodný brzdový systém od firmy Brembo so štyrmi kotúčmi s vnútorným chladením, dvojkomorovým brzdovým posilňovačom a špeciálnym brzdovým potrubím vykazuje fantastické hodnoty spomalenia. Extra pre model WRX STI upravené „Subaru Sport ABS“ so senzorom priečneho zrýchlenia a elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily (EBD) si zachováva špičkový účinok aj v prípade extrémneho zaťažovania. A aby bol dokonale využitý celý potenciál tohto pretekárskeho brzdového systému, disponuje aj asistentom pre núdzové brzdenie, ktorý vytvorí maximálnu brzdnú silu aj po ľahkom stlačení brzdového pedálu.

DC³. Nový podvozok pre Subaru WRX STI
Podvozok modelu WRX STI prešiel ďalším vylepšením a je o znížený 5 mm. Nové šasi je ešte tuhšie a sprostredkúva autentickú spätnú väzbu o jazdnom povrchu, avšak bez toho, aby vodič musel oželieť primeraný komfort pruženia. Predné pružiace jednotky s obrátene montovaným tlmičom („Kayaba Upside Down“) a kované hliníkové priečne ramená sa vyznačujú vysokou tuhosťou, vďaka čomu vozidlo oveľa spontánejšie reaguje na povely volantu. Pre vodiča to znamená nový zážitok z jazdy, vyznačujúci sa dynamikou a agilitou, ruka v ruke s dostatočným komfortom aj na dlhších cestách.

Vzadu je použitá náprava s dvojitými priečnymi ramenami, ktorá je ľahká a kompaktná, umožňuje nízke zabudovanie a filtruje hluk odvaľovania pneumatík.

WRX STI je v kontakte s vozovkou prostredníctvom sériovo dodávaných 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin s pneumatikami s rozmermi 245/40 R18, ktoré prispievajú k lepšej trakcii, presnejšiemu informovaniu o vozovke a vyššej stabilite v zákrutách.

Symmetrical AWD
Prenos síl zabezpečuje symetrický permanentný pohon všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD. Výhody pozdĺžne zabudovaného motora boxer s pripojenou hnacou vetvou – nízke ťažisko, sústredenie ťažkých súčiastok medzi nápravy, žiadne presmerovanie toku síl – výraznou mierou prispievajú k vyrovnaným jazdným vlastnostiam.

Systém pohonu 4×4 bol starostlivo zladený s požiadavkami na nový sedan WRX STI. Motor a prevodovka navzájom harmonizujú a predstavujú ďalší level vývoja kľúčovej techniky Subaru.

 

3 Sila turba: 300 koní. 407 Nm. Srdce boxera vo WRX STI.

V Subaru WRX STI bije srdce boxera s turbodúchadlom. 2,5 litrový prepĺňaný boxer má výkon 300 k pri 6000 ot/min-1 a disponuje krútiacim momentom 407 Nm pri 4000 ot/min-1.
Po jemnom vyladení motor nespĺňa len emocionálne nároky, ale aj požiadavky prísnej emisnej normy EURO 5.

Tento turbomotor zrýchli WRX STI z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, najvyššia rýchlosť je 255 km/h.

4 O bezpečnosti - Pre vodiča, pasažierov a chodcov.

Prstencové rámové prvky
Jedinečná štruktúra karosérie s integrovanými prstencovými rámovými prvkami na stĺpikoch a prstencové zosilnenia na dverách spolu vytvárajú určitý typ bezpečnostnej klietky. Použitím vysokomoderných techník na absorbovanie nárazovej energie ako i vysokopevnostných oceľových plechov na rozhodujúcich bodoch sa podarilo pozdvihnúť bezpečnosť v prípade nárazu na úplne novú úroveň.

Vylepšenia štruktúry karosérie
Bočná štruktúra karosérie bola vyvinutá úplne od piky, hoci inžinieri Subaru vychádzali z osvedčených princípov integrovaných prstencových rámových prvkov. Použitím rámových dvier dosiahli technici vyššiu torznú tuhosť pri súčasne nižšej hmotnosti. Táto štruktúra karosérie s príznačnou vysokou úrovňou tuhosti, s ktorou priamo súvisia zlepšené jazdné výkony a optimalizovaný komfort, zároveň poskytuje pasažierom nového WRX STI prvotriednu ochranu v prípade nehody.

Bezpečnosť pri náraze z akéhokoľvek uhla
Pomocou integrovaných prstencových rámových prvkov zvýšilo Subaru bezpečnosť v prípade nárazu smerujúceho dopredu, do strán aj dozadu. Na zadnej časti je použitá špeciálna štruktúra, ktorá absorbuje nárazovú energiu a účinne ju rozvádza ďalej po karosérii.

Ochrana chodcov
Kapota motora, stierače čelného skla a predný nárazník sú z hľadiska materiálu a tvaru skonštruované tak, aby bol chodec v prípade kolízie vystavený čo možno najmenšej záťaži.

Bočné a okenné airbagy
Bočné a okenné airbagy patria k sériovej výbave modelu WRX STI. Kombinácia bočných a okenných airbagov zväčšuje ochrannú plochu pri nárazoch zboku a výraznou mierou prispieva k zníženiu rizika zranení pasažierov.

Elektronický stabilizačný program (Vehicle Dynamics Control System, VDC)
Tento systém regulácie dynamiky jazdy podporuje agilitu, stabilitu a trakciu pohonu Symmetrical AWD. Okrem toho firma Subaru využíva ako prídavný bezpečnostný prvok systém VDC. Systém monitoruje požadovaný smer jazdy, porovnáva ho so skutočným smerom jazdy a cielenými zásahmi do manažmentu motora a brzdového systému vyrovnáva prípadné rozdiely. Týmto spôsobom je zabezpečená vysoká jazdná stabilita, bez negatívneho ovplyvnenia radosti z jazdy.

5 CENY A DOSTUPNOSŤ

WRX STI so 6-st. manuálnou prevodovkou (MT)               45 990,- (vrátane 19% DPH)
Výbava na želanie: Metalický lak                                        527,- (vrátane 19% DPH)
Zadný spojler                                                                  1 290,- (vrátane 19% DPH)

Nové Subaru WRX STI bude v predaji v novembri 2010.

<hr />

Subaru s rastúcim predajom a novými modelmi

  • Trh klesá, predaj Subaru narástol o tretinu
  • Rastúci podiel klientov prémiového segmentu
  • Novinky modelového radu Outback: 2.0 D Cross a 2.5 CVT
  • Rodinu Impreza rozšíril nový model XV

Napriek poklesu celkového predaja nových automobilov na Slovensku si značka Subaru udržiava tendenciu výrazného rastu. Zatiaľ čo trh za prvých osem mesiacov roka 2010 klesol v porovnaní s vlaňajškom o tretinu, Subaru získalo o 36 percent viac zákazníkov ako vlani. Rok 2009 pritom v histórii značky rozhodne nebol neúspešný, pretože takisto znamenal obdobie rastu.

V súčasnosti však prémiová japonská značka láme všetky doterajšie rekordy, keď sa jej trhový podiel oproti vlaňajšku zvýšil takmer dvojnásobne, z 0,26 na 0,46 percenta. Vďaka novej cenovej politike i aktívnemu pôsobeniu na trhu si Subaru čoraz viac získava náročnú klientelu, vyberajúcu si vozidlá práve v prémiovom segmente. Svedčí o tom poradie najpredávanejších modelov. Najväčšiemu záujmu zákazníkov sa teší SUV Forester, nasledovaný modelovým radom Legacy/ Outback. Oba modely prešli nedávno generačnou obmenou, pričom v rámci motorizácií dominuje unikátny Boxer Diesel. Prepĺňaný štvorvalcový motor s protiľahlými piestami patrí k absolútnej špičke v oblasti spotreby paliva, emisií i dynamiky.

„Rekordný rast predaja potvrdzuje predpoklady pri uvedení nových generácií modelov Forester, Legacy a Outback. Priniesli špičkové nové technológie, vynikajúce jazdné vlastnosti a užívateľský komfort v spojení s výrazne imidžovým a atraktívnym dizajnom. Zároveň sú dôkazom trendu orientácie zákazníkov tohto segmentu na kvalitu, bezpečnosť a vysokú úžitkovú hodnotu. K stúpajúcemu záujmu o naše automobily prispieva i neustále rozširovanie modelových radov a verzií,“ konštatoval riaditeľ divízie Subaru importéra Mikona, s.r.o. Rastislav Crkoň.

OUTBACK 2.5 CVT A 2.0 D CROSS

Napriek prevažujúcemu záujmu o dieselový motor myslí Subaru naďalej aj na priaznivcov benzínu. Dôkazom je rozšírenie modelového radu Outback o verziu 2.5i CVT, ktorá kombinuje dva a pollitrový benzínový motor s bezstupňovou prevodovkou, ktorú Subaru nazýva Lineartronic.

Subaru si zakomponovaním prevodovky Lineartronic do pohonného reťazca pripísalo ďalší svetový primát. Ide o vôbec prvú prevodovku tohto typu, umiestnenú pozdĺžne v kombinácii s pohonom 4×4. CVT prevodovky sú totiž využívané najmä v priečnom umiestnení pri pohone prednej nápravy.

Prednosťou automatickej CVT prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru, ktorá je s motorom prepojená hydrodynamickým meničom, je komfort radenia. Je založená na princípe variátora, ktorý tvorí štvorica kužeľovitých kolies, umiestnených v pároch proti sebe. V prípade Subaru sú spojené reťazou, čo je z hľadiska údržby výhodnejšie ako bežné spojenie remeňom. Vždy dve oproti sebe umiestnené kužeľovité kolesá sa môžu voči sebe pohybovať, čo umožňuje meniť obvod, po ktorom sa pohybuje reťaz.

Vďaka takémuto systému je k dispozícii veľké množstvo prevodových pomerov. Motor môže pracovať v takom pásme otáčok, kedy dosahuje najlepší pomer výkonu k mernej hodnote spotreby. To je výhodou voči klasickým manuálnym, ale aj automatickým prevodovkám.

Outback s benzínovým motorom tak vďaka CVT prevodovke pri objeme 2457 cm3 a výkone 123 kW (167 k) dosahuje kombinovanú spotrebu iba 8,4 litra benzínu na 100 km. Pritom ide o veľké, takmer 4,8 metra dlhé vozidlo s permanentným pohonom všetkých kolies, poskytujúce nadpriemerný priestorový komfort pre cestujúcich. Vyvinie maximálnu rýchlosť 198 km/h, pričom na stovku zrýchli za 10,4 s.

Výhodou prevodovky Lineartronic v Subaru je aj schopnosť využívať brzdný moment motora. Plusom je takisto samotné radenie. Na rozdiel od niektorých iných CVT prevodoviek totiž pri zošliapnutí akcelerátora nevyženie otáčky na maximum, ale volí najvhodnejší otáčkový kompromis medzi výkonom a krútiacim momentom. Subaru Outback 2.5i CVT je k dispozícii s cenou od 38 990 eur.

Ďalšia verzia – Outback 2.0 D Cross – sa od svojich súrodencov líši Cross Paketom, ktorý si volí väčšina zákazníkov. Vozidlo so stálym pohonom 4×4 získa inštaláciou Cross Paketu robustný vzhľad skutočného terénneho automobilu, ktorý iba potvrdzuje jeho mimoriadne schopnosti aj mimo spevnených povrchov. Paket plní nielen optickú, ale aj ochrannú funkciu pri prejazdoch terénom.

LEGACY 2.0 D SEDAN

Reprezentatívny dizajn, vynikajúce jazdné vlastnosti a špičkovú úroveň aktívnej i pasívnej bezpečnosti ponúka Legacy Sedan. V spojení s motorom Boxer Diesel získava táto limuzína výbornú dynamiku, ale aj priaznivé prevádzkové náklady – kombinovaná spotreba predstavuje iba 6,3 l/100 km.

Hoci symetrický pohon všetkých kolies umožňuje aj výlety mimo spevnených ciest, tento manažérsky či rodinný rýchlik (maximálna rýchlosť 206 km/h), segmentovo zaradený na hornú hranicu strednej triedy, si svoje miesto nájde skôr na asfaltových cestách. Pohon 4×4 však aj v prípade Legacy Sedan výrazne prispieva k aktívnej bezpečnosti za zhoršených adhéznych podmienok.

Legacy Sedan poskytuje v základom usporiadaní dobre prístupných 486 litrov priestoru pre batožinu a vysokú mieru komfortu na predných i zadných sedadlách. Už v základnej verzii je auto veľmi dobre vybavené z hľadiska bezpečnosti, ale aj komfortu: okrem prémiového audiosystému, multifunkčného volantu či tempomatu sú štandardom napríklad aj xenónové svetlomety. Verzia Sport k tomu pridáva 18-palcové zliatinové disky, karbónové doplnky v interiéri a športový podvozok s komponentmi prestížnej značky Bilstein.

MPREZA XV

Rodinu modelového radu Impreza najnovšie rozšíril model XV, jasne demonštrujúci odhodlanie naplno využiť symetrický pohon všetkých kolies a vyraziť do ľahšieho terénu. Vzhľad tohto typického crossoveru je súčasne jasnou prezentáciou dynamických schopností a vynikajúcich jazdných vlastností na ceste, pričom v spojení s motorom Boxer Diesel poteší aj výbornou spotrebou.

Koncepcia pohonu 4×4 bola pri Impreze XV zachovaná, zmenami však okrem karosérie prešiel i podvozok. Napriek tuhšiemu naladeniu poskytuje posádke maximálny komfort.

Robustnú siluetu vozidla ešte umocňujú lemy blatníkov, veľký integrovaný strešný spojler a novo tvarovaný nárazník s výraznou mriežkou otvoru pre prívod vzduchu. Športový charakter zasa podčiarkujú lúčovité disky z ľahkých zliatin. V zadných kombinovaných svetlometoch sú v brzdových svetlách použité LED diódy. Spájajú futuristický vzhľad s bezpečnosťou, zvýšenou vďaka ich bleskovému rozsvieteniu.

Sériové škrupinové športové sedadlá zaručujú vodičovi i spolujazdcovi výbornú oporu, absorpciu vibrácií počas jazdy zlepšuje ich špeciálna uretánová výplň. Štandardom sú dvojfarebné čierno-hnedé poťahy, na želanie je k dispozícii kožené čalúnenie. Novinkou v Impreze XV je audiosystém, zahŕňajúci rádio, CD prehrávač a 10 reproduktorov, ktorý komunikuje s mobilnými telefónmi prostredníctvom technológie Bluetooth.

Imprezu XV poháňa dieselový motor 2.0 D (110 kW/ 150 k), kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Maximálna rýchlosť vozidla je 203 km/h, pričom z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,6 s. So spotrebou iba 5,8 l/100 km prejde na jedno natankovanie viac ako 1000 km. Vynikajúco vybavené auto sa predáva za cenu 26 990 eur, pričom za príplatok sa dá objednať už iba metalíza a kožené čalúnenie sedadiel.

<hr />

Subaru je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku. Importérom značky Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona, s.r.o.

Mikona, s.r.o / Subaru Press Service