Novinky

13 Dec, 2011

Svetová premiéra Subaru BRZ

Premiéra športového kupé s pohonom zadných kolies 

Koncepcia ultra nízko položeného ťažiska 

Boxer motor s výkonom 147 kW/ 200 k


Na domácom autosalóne v japonskom Tokiu dnes Subaru vo svetovej premiére predstavilo nový model BRZ. Kompaktné športové kupé s usporiadaním sedadiel 2+2 využíva tradičnú pohonnú jednotku značky: plochý boxer motor s protibežnými piestami, ktorý v tomto prípade poháňa zadné kolesá.

Spoločný projekt so značkou Toyota priniesol na trh športový automobil, poskytujúci ultimatívne potešenie z jazdy a vynikajúcu ovládateľnosť. Vďaka uloženiu ľahkého a kompaktného boxer motora nižšie a bližšie k stredu vozidla sa konštruktérom podarilo vytvoriť auto s veľmi nízko položeným ťažiskom. Z tohto hľadiska patrí Subaru BRZ medzi najlepšie automobily na trhu vôbec. Spolu s ľahkou karosériou vzniklo športové auto, pri ktorom si vďaka jeho vlastnostiam dokáže radosť z jazdy vychutnať naozaj každý vodič.

KONŠTRUKCIA A DIZAJN

Nízke uloženie motora typu boxer umožnila špeciálne navrhnutá konštrukcia podvozka, ktorá vytvorila podmienky pre ultra nízko položené ťažisko. Vďaka takémuto usporiadaniu vznikla pozícia pre vodiča, typická pre športové automobily.

Konštrukcia vozidla otvorila dizajnérom cestu pre navrhnutie nízkej a širokej karosérie (výška iba 1300 mm, šírka 1775 mm), typickej pre automobily typu kupé. Napriek tomu poskytuje 2+2 sedadlá a dostatočne veľký batožinový priestor. Subaru BRZ teda nie je iba športovým automobilom, ale zodpovedajúcim partnerom na dlhé cesty s nečakanými úžitkovými vlastnosťami.

Dizajnové stvárnenie karosérie vyjadruje typický fun-to-drive charakter, no zároveň jasne odkazuje na príslušnosť k značke Subaru. Nízka predná kapota a svalnaté predné blatníky naznačujú jazdné schopnosti auta; čelné svetlá, logo so šiestimi hviezdami a šesťuholníkový otvor pre prívod vzduchu sú zasa typickými motívmi, spoločnými pre všetky nové modely Subaru.

V profile auta sa podarilo spojiť krásu a estetiku s funkčnosťou, rešpektujúcou najnovšie poznatky aerodynamiky. Tej sa podriadili tvary C-stĺpika, sklon zadného okna i forma veka batožinového priestoru. Presne tak, ako to očakávate od športového automobilu, boli aj v prípade BRZ predný i zadný previs skrátené na minimum. Pri pohľade zozadu najviac upúta kontrast širokých blatníkov, vyjadrujúcich stabilitu auta, s kompaktnými rozmermi kabíny.

Interiér bol navrhnutý tak, aby umožnil novú úroveň spojenia auta s vodičom do jedného funkčného celku.

  • Priemer volantu sa zmenšil, aby umožnil manévrovanie zodpovedajúce športovému automobilu.
  • Otáčkomer s digitálnym ukazovateľom rýchlosti, uložený v centre prístrojového panelu, umožňuje stálu informovanosť vodiča bez toho, aby odpútaval pozornosť od diania na ceste.
  • Na mieru vytvorené športové sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi nekompromisnú oporu v zákrutách, pričom aj vďaka nim bola dosiahnutá veľmi nízka pozícia sedenia.

 

TECHNIKA

Motor
Štvorvalcový boxer novej generácie, vyvinutý špeciálne pre model BRZ, dáva do služieb kupé svoj charakter vysokootáčkového atmosférického športového motora. Poskytuje vynikajúcu účinnosť spaľovania a vysoký výkon, ale zároveň je ohľaduplný k životnému prostrediu. Jeho maximálny výkon je 147 kW (200 k), hodnota maximálneho krútiaceho momentu má úroveň 205 Nm.

  • Motor má tzv. štvorcové vŕtanie a zdvih 86 x 86 mm.
  • V agregáte bol použitý systém vstrekovania paliva D-4S od Toyoty, kombinujúci vstrekovanie priamo do spaľovacieho priestoru so vstrekovaním do nasávacieho kanála.
  • Pre koncepciu ultra nízko položeného ťažiska bol motor konštrukčne upravený, aby zaberal menej miesta. Skrátilo sa napríklad sacie potrubie, použila sa plytšia olejová vaňa.

Prevodovky
K radosti z riadenia športového automobilu prispievajú i prevodovky, vyladené smerom k rýchlej odozve a športovému pocitu z radenia. K dispozícii je 6-stupňová manuálna a 6-stupňová automatická prevodovka. Šesťstupňová manuálna prevodovka s krátkou radiacou pákou bola optimalizovaná z hľadiska presnosti radenia i hmotnosti.

Šesťstupňová automatická prevodovka má dva režimy: S pre rýchle športové radenie a M pre štandardné radenie. Vodič môže radiť prevodové stupne podľa svojho uváženia krídelkami pod volantom.

Karoséria
Karoséria kupé BRZ je ľahká (pohotovostná hmotnosť automobilu je len 1220 kg), no zároveň veľmi pevná. Takýto výsledok sa dosiahol využitím koncepcie priestorového obvodového rámu, čoho dôsledkom je aj veľmi nízko položené ťažisko. Tuhá a odolná štruktúra rámu karosérie bola konštruovaná s cieľom dosiahnuť vysokú pevnosť pre skvelé jazdné vlastnosti, ale aj ochranu posádky pri prípadnej havárii.

K tuhosti karosérie prispieva aj využitie ocele s vysokou pevnosťou v ťahu. Predná kapota je celá z hliníka. Bola konštruovaná s cieľom dosiahnuť lepšie rozloženie hmotnosti, ale aj vyšší stupeň ochrany chodcov.

Podvozok

Vysoký a lineárne dodávaný výkon, excelentná ovládateľnosť a stabilita, veľmi nízko položené ťažisko a okamžitá i presná odozva na pokyny riadenia potrebujú ešte jeden podstatný stavebný kameň na dosiahnutie vlastností, typických pre športový automobil. Tým je zavesenie kolies.

Predná náprava kupé BRZ je typu McPherson vzhľadom na jej nízku hmotnosť a vysokú stabilitu, vzadu využili konštruktéri dvojité lichobežníkové zavesenie pre lepšiu absorpciu nerovností. Auto jazdí na ľahkých a extrémne pevných hliníkových diskoch, obutých do pneumatík rozmeru 215/45 R17 (priemerná hodnota). Všetky modely BRZ sú vybavené elektronickým stabilizačným systémom, naladeným s ohľadom na bezpečnosť, ale aj radosť a potešenie z jazdy.

ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE

Dĺžka x šírka x výška (mm)4240 x 1775 x 1300
Rázvor (mm)2570
Pohotovostná hmotnosť (kg)1220
Maximálny výkon (kW/k)147/ 200
Maximálny krútiaci moment (Nm)205
Motor2,0-litrový plochý boxer motor
Prevodovky6MT/ 6E-AT
Rozmer pneumatík215/45 R17

________________________________________________________________________________________________
Subaru je najväčším svetovým výrobcom osobných automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku.

Subaru je priekopníkom pohonu 4×4 v osobných automobiloch, v roku 1972 prinieslo na trh prvé sériové osobné vozidlo s pohonom všetkých kolies. Odvtedy predalo viac ako 10,5 milióna automobilov s pohonom 4×4. Značka patrí k špičke v motoristickom sporte, kde získala šesť titulov majstra sveta v rely. Importérom Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona, s.r.o.

Mikona, s.r.o / Subaru Press Service