Symetrický pohon 4x4

Subaru sa už pred pol storočím stalo prvou automobilovou značkou na svete, ktorá ponúkla pohon všetkých kolies v bežne dostupných a sériovo vyrábaných rodinných autách.

Čím je výnimočný symetrický pohon 4x4 od Subaru?

Zatiaľ čo väčšina systémov na trhu vznikla ako rozšírenie pohonu predných alebo zadných kolies, vozidlá Subaru sú už od počiatku navrhnuté pre pohon všetkých kolies. Hnaciu sústavu teda nekomplikujú žiadne pridané zariadenia, prenos sily je maximálne priamy a konštrukcia takmer dokonale symetrická.

Prečo sa pohon označuje ako symetrický?

Rovnako ako motýlie krídla, aj hnacia sústava Subaru je úplne súmerná na oboch stranách vozidla a súčasne kladie dôraz na čo najnižšie ťažisko. Konštrukcia systému v pozdĺžnej osi vozidla, takmer dokonalá súmernosť hnacieho ústrojenstva a jeho nízke ťažisko prinášajú výbornú smerovú stabilitu a skvelú odozvu všetkých poháňaných kolies.

Čo táto koncepcia prináša vodičovi?

Mimoriadne jazdné vlastnosti vozidla, skvelý záber všetkých kolies a vynikajúcu ovládateľnosť. Symetrický pohon 4x4 svojou konštrukciou tiež eliminuje bočné aj pozdĺžne náklony karosérie, ku ktorým dochádza pri prejazde zákrutami a pri brzdení. Výsledkom je maximálna stabilita a dokonalé ovládanie vozidla na všetkých typoch povrchov aj v nepriaznivých podmienkach.

Čo symetrický pohon 4x4 znamená z technického hľadiska?

Celá sústava pohonu, od pozdĺžne uloženého plochého motora typu Boxer až po diferenciál zadnej nápravy, dodržiava prísne symetrické usporiadanie v jednej línii. Vďaka pozdĺžnemu usporiadaniu hnacej sústavy sa Subaru vyznačuje vynikajúcim vyvážením a precíznym ovládaním. Nízke ťažisko navyše zabezpečuje mimoriadne príjemnú jazdu so skvelou odozvou. Jedinečné prednosti symetrického pohonu všetkých kolies prispievajú k dokonalej ovládateľnosti a pomáhajú lepšie predchádzať nebezpečenstvám.

Majú všetky modely Subaru symetrický pohon 4x4?

Áno, majú. Symetrický pohon 4x4 od Subaru je k dispozícii v niekoľkých rôznych variantoch v závislosti od typu vozidla a použitej prevodovky. Jeho základná charakteristika je ale vždy rovnaká. Výnimkou je iba športový model BRZ, ktorý má pohon zadných kolies.

Je Subaru prvou značkou, ktorá so symetrickým pohonom 4x4 prišla?

Prvá verzia symetrického pohonu všetkých kolies s niekoľkými diferenciálmi sa objavila už na prelome 19. a 20. storočia v pretekárskych špeciáloch, neskôr aj v offroadoch a ťažkej technike. Prvým rodinným autom so symetrickým pohonom všetkých kolies (AWD) vyrábaným vo veľkých sériách sa však stalo až Subaru Leone v roku 1972. Odvtedy je Subaru prvým a zároveň najväčším výrobcom osobných áut s pohonom všetkých kolies na svete.